Pracowite lato drogowców. W 15 punktach Gdańska: budowy i remonty. MAPA

Mosty, wiadukty, drogi, tory tramwajowe, chodniki i ścieżki rowerowe - wakacje są w Gdańsku czasem na intensywne roboty drogowe. Dlaczego realizację wielu projektów zaplanowano na lato? Odpowiedź jest prosta: bo to dla budowlańców najlepszy okres, by pracować szybko i dotrzymać wymaganej jakości. Ponadto, w czasie wakacji jest mniejszy ruch samochodów, a to ma znaczenie dla komfortu życia mieszkańców. Budowa nowych obiektów oraz modernizacje i remonty pochłoną blisko 600 mln złotych.

Pracowite lato drogowców. W 15 punktach Gdańska: budowy i remonty. MAPA
A
A
data publikacji: 03 sierpnia 2018 r.
Prace drogowe wiążą się zazwyczaj z utrudnieniami dla kierowców. Warto je spokojnie przeczekać - po to, żeby było lepiej. A że drogowcy pracują najlepiej latem? To oczywiste. Nz. roboty przy Nowej Bulońskiej
Prace drogowe wiążą się zazwyczaj z utrudnieniami dla kierowców. Warto je spokojnie przeczekać - po to, żeby było lepiej. A że drogowcy pracują najlepiej latem? To oczywiste. Nz. roboty przy Nowej Bulońskiej
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

W czasie wakacji w Gdańsku modernizowane są główne arterie drogowe. Prace trwają w piętnastu lokalizacjach na terenie całego miasta - od Wyspy Sobieszewskiej po Oliwę i Osowę. Modernizowane są m.in.: Podwale Przedmiejskie, oliwski odcinek alei Grunwaldzkiej w kierunku Wrzeszcza oraz fragment ulicy Chłopskiej w kierunku Sopotu.

- W Gdańsku konsekwentnie inwestujemy w poprawę stanu dróg w mieście - mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej. - Wakacje to dobry czas na prowadzenie prac budowalnych: drogowcy mają sprzyjającą aurę, maleje również liczba uczestników ruchu drogowego 

Obecne inwestycje pochłoną łącznie blisko 600 milionów złotych. Remonty i budowa nowych dróg oznaczają także często utrudnienia dla kierowców, bo wiążą się przeważnie z zamknięciami i objazdami. Dla poruszających się samochodami po mieście Urząd Miejski w Gdańsku przygotował mapę inwestycji, na której wyszczególniono wszystkie miejsca, gdzie prowadzone są w sierpniu prace drogowe.

Mapę publikujemy poniżej. Można z niej wyczytać: gdzie trwają prace, ile kosztuje dana inwestycja oraz jak długo potrwają utrudnienia.

Nowe mosty i wiadukty

W Sobieszewie powstaje nowy most, który posiadać będzie największą rozpiętość przęseł zwodzonych w Polsce. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, Budowa mostu jest już w fazie końcowej, do końca września ma być przejezdny. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie mostu planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego też będzie on nosił nazwę Mostu Niepodległości. Łączny koszt inwestycji, która usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską, to niemal 58 mln złotych. Blisko 28 milionów złotych Miasto Gdańsk pozyskało z subwencji rządowej. Nowy most powstaje również na ulicy Starogardzkiej.

Budowa Mostu w Sobieszewie. Zamocowano już siłowniki główne unoszenia przęseł zwodzonych w komorach
Budowa Mostu w Sobieszewie. Zamocowano już siłowniki główne unoszenia przęseł zwodzonych w komorach
mat. DRMG


Kolejny obiekt budowany jest w Śródmieściu Gdańska, jest to Wiadukt Biskupia Górka, który będzie częścią węzła integracyjnego. Przez węzeł ten codziennie przejeżdża tysiące aut. W ramach prac istniejący wiadukt zostanie rozebrany i zbudowane zostaną nowe wiadukty w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha. Równocześnie budowany będzie też parking wielopoziomowy przy ul. Okopowej. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało z kolei dofinansowanie unijne w wysokości 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W południowych dzielnicach trwają natomiast prace przy tunelu pod ulicą Wilanowską, gdzie powstaną również tereny rekreacyjne, z placem zabaw, miejscem do ćwiczeń Tai Chi, placem sprawnościowym i linowym. Pojawią się również budki lęgowe, domki dla owadów i karmiki dla ptaków. Przejazd Wilanowską możliwy będzie od września, a pozostałe prace potrwają do października.


Tramwaje mknąć będą po nowych torach

Nie tylko drogi są remontowane i budowane, ale także infrastruktura tramwajowa. Nowa linia tramwajowa, która ma połączyć istniejącą Bulońską z ulicą Jabłoniową, budowana jest w ulicy Nowej Bulońskiej. Poza linią tramwajową powstaną tu jezdnie  oraz drogi rowerowe i chodniki – od skrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej. Koszt tego zadania to niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z funduszy europejskich kwotą 58,5 mln złotych. Budowa ma zakończyć się w ostatnim kwartale 2019 roku.

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Bulońskiej to jedna z nowych inwestycji, które ułatwią życie rowerzystom
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Bulońskiej to jedna z nowych inwestycji, które ułatwią życie rowerzystom
zdj. Dominik Paszliński

Podobne wsparcie ze środków unijnych otrzymała inwestycja na Stogach, gdzie wyremontowane zostaną tory tramwajowe na odcinku blisko czterech kilometrów! Przebudowane zostaną także dwie pętle: tramwajowo-autobusowa „Pasanil” i tramwajowa „Plaża Stogi”. Aby mieszkańcom korzystającym z komunikacji miejskiej było wygodniej, na odcinku tym przebudowane zostaną także przystanki tramwajowe. Będą one włączone do monitoringu wizyjnego Sieci TRISTAR, a także do systemu informacji pasażerskiej. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to pozyskane dofinansowanie. To ogromne zadanie inwestycyjne, dlatego przewidywany termin zakończenia prac to połowa przyszłego roku.

Remonty dróg związane z budową kanalizacji deszczowej

Z kolei na Osowej prowadzone prace mają ścisły związek z budową zbiornika retencyjnego oraz budową kanalizacji deszczowej. Zbiornik zostanie zagospodarowany jako staw miejski ze ścieżką rekreacyjną wokół niego, oświetleniem, roślinnością oraz tzw. małą architekturą, czyli ławkami, koszami na śmieci itd. Równolegle trwa poprawa stanu nawierzchni i bezpieczeństwa ulicy Planetarnej na odcinku od ulicy Nowy Świat do granicy miasta.

Na terenie Oliwy trwają roboty związane z pracami przy kanalizacji deszczowej. Jezdnie i chodniki przy ulicy Grottgera, Bażyńskiego, Kasprowicza i Tetmajera zyskają również nowe nawierzchnie, a odcinek od ulicy Bażyńskiego do ulicy Wita Stwosza zostanie oświetlony.

MAPA PROWADZONYCH ROBÓT DROGOWYCH: GDZIE, DO KIEDY I JAKI KOSZT INWESTYCJI 

Mapa inwestycji drogowych
Mapa inwestycji drogowych
UMG w Gdańsku

LEGENDA DO MAPY:

  1. Budowa Mostu w Sobieszewie - koszt 57 mln zł, utrudnienia do VIII 2018 roku. Zakończenie planowane na XI 2018 r.
  2. Modernizacja ul. Chłopskiej - koszt 3,8 mln zł, utrudnienia do końca IX 2018 roku
  3. Budowa torów tramwajowych i ul. Nowej Bulońskiej - koszt 192 mln zł, utrudnienia do końca X 2018 roku. Zakończenie planowane na IV kw. 2019 r.
  4. Budowa tunelu w ul. Wilanowskiej - koszt 5,7 mln zł, utrudnienia do końca VIII 2018 roku. Zakończenie planowane na X 2018 r.
  5. Modernizacja al. Grunwaldzka - koszt 10 mln zł, na odcinku od ul. Opackiej do PKM/ul. Abrahama, utrudnienia do VIII 2018 r.
  6. Remont ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa - koszt ok. 20 mln zł, utrudnienia do XII 2018 roku. Realizacja wraz z kanalizacją deszczową oraz zbiornikiem retencyjnym Osowa II. Zakończenie planowane na XI 2018 r.
  7. Remont ul. Planetarnej na odcinku od ulicy Nowy Świat do granicy Gdańska - koszt 4,5 mln zł. Zakończenie planowane na XII 2018 r.
  8. Remont ul. Orzeszkowej - koszt ok. 2,5 mln zł, utrudnienia do końca IX 2018 roku
  9. Remont ul. Pagórkowej - koszt: ok. 817 tys. zł, utrudnienia do polowy VIII 2018 roku
  10. Remont ul. Sarniej i Zajęczej - koszt ok. 2,4 mln zł, utrudnienia do X 2018 roku
  11. Modernizacja ul. Podwale Przedmiejskie - koszt ok 16 mln zł, utrudnienia od ul. Lastadia do ul. Pszennej do IX 2018 roku
  12. Budowa Wiaduktu Biskupia Górka - koszt 143 mln zł, utrudnienia na ul. Zaroślak/Trakt św. Wojciecha do końca grudnia 2018 roku. Zakończenie planowane na III kw. 2019 r.
  13. Prace związane z kanalizacją deszczową w obrębie ul. Bażyńskiego/Wita Stwosza - koszt 11,3 mln zł, utrudnienia od ul. Bażyńskiego do ul. Tetmajera do końca VIII 2018 r. Zakończenie planowane na II kw. 2019 r.
  14. Przebudowa torów tramwajowych na Stogach - ul. Budzysza, koszt 110 mln zł, utrudnienia w ruchu od ul. Siennej do ul. Stryjewskiego do XII 2018 roku. Zakończenie planowane na II kw. 2019 r.
  15. Budowa mostu w ul. Starogardzkiej - koszt 5,6 mln zł, utrudnienia do końca VIII 2018 roku. Zakończenie planowane na IX 2018 r.

Olimpia Schneider (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta
Referat Prasowy
olimpia.schneider@gdansk.gda.pl
więcej tekstów autora
Olimpia Schneider (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta
Referat Prasowy
olimpia.schneider@gdansk.gda.pl
więcej tekstów autora